Assistenten ook aan de slag bij Triagepost Medrie: win-win voor alle betrokkenen

 
‘Eén van de assistenten, Eva van den Nagel, gaf aan dat ze meer wilde werken,’ vertelt huisarts Mark Pul van huisartsenpraktijk Doornspijk. ‘We hadden niet direct passend werk voor haar, maar wilden haar graag behouden binnen de praktijk en haar daarnaast de kans geven zich door te ontwikkelen in haar vak. Daarom heb ik deze jonge, enthousiaste collega voorgesteld een aantal uren in de week bij de Triagepost Medrie (TPM) te gaan werken.’

Mooie kans 
‘Ze vond dat zelf een mooie kans, want bij de TPM kan ze echt goed leren triëren. Ze krijgt ervaring hoe het gaat in de avond- nacht- en weekenddiensten, welke vragen er binnenkomen en hoe daarmee om te gaan. Hier in de huisartsenpraktijk kennen de collega’s de patiënten. Dat maakt het wat gemakkelijker om een inschatting te maken van de ernst van de situatie als een patiënt belt. Zelf heb ik als regiearts op de TPM gewerkt en ik weet dat telefonische triage heel lastig is, omdat je de beller niet kent. De TPM-medewerker moet dus flink doorvragen om een goed beeld te krijgen en moet soms lastige afwegingen maken. Daar kan Eva veel van leren. En de ervaring die Eva opdoet bij de TPM kan ze delen met haar collega’s hier. Hiermee ontstaat er in mijn optiek een betere verbinding tussen de huisartsenpraktijk en Medrie.’

Aanrader
‘Ik vind dat een echte win-winsituatie. In de eerste plaats voor Eva zelf, die zich kan doorontwikkelen in haar vak. Maar ook voor onze praktijk: we kunnen een gemotiveerde collega behouden, die bovendien veel extra ervaring opdoet. En voor Medrie die een ervaren doktersassistente in het TPM-team kan opnemen. Echt een aanrader dus,’ besluit de huisarts enthousiast.