Een testpanel bestaande uit mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden heeft de websitepagina met informatie over de huisartsenpost en een folder bekeken. Dit is gedaan in de vorm van een interview met een medewerker van Stichting Pharos. Wat duidelijk naar voren kwam, is dat informatie vaak heel letterlijk gelezen wordt. Ook blijken bepaalde woorden moeilijk. De informatie wordt niet of maar gedeeltelijk begrepen. Wat tot verkeerde verwachting bij het bezoek aan de huisartsenpost of het verkeerd opvolgen van adviezen kan leiden. Het project leverde tal van concrete tips op, waarmee Medrie direct aan de slag kan.
Waarom dit project?
De afgelopen jaren neemt de aandacht voor gezondheidsvaardigheden toe. Dat zijn vaardigheden om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen en te gebruiken bij het nemen van beslissingen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 29% van de Nederlandse bevolking de informatie niet begrijpt. Dit heeft grote gevolgen. Zij ontvangen minder goede kwaliteit van zorg. Kortom, het thema gezondheidsvaardigheden vraagt om meer aandacht.
Samenwerking cliëntenraad en Medrie-organisatie
Het project is daarnaast een mooi voorbeeld hoe de cliëntenraad en de organisatie samen in het belang van de patiënt goed en aanvullend kunnen werken rond bepaalde thema’s.
Inwoners van het Medrie gebied (regio Flevoland, regio Hardenberg en regio Zwolle) die meer willen weten over de cliëntenraad van Medrie of een vraag hebben over of aan de cliëntenraad, zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen. Kijk voor meer informatie en contactgegevens op www.medrie.nl/clientenraad.