Zorgcoördinatie in de gemeenten Noordoostpolder en Urk is kleinschalig gestart en betreft een samenwerking tussen de Huisartsenspoedpost Emmeloord, de spoedeisende hulp van Antonius, de ambulancedienst van GGD en de thuiszorgorganisaties Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) en Talma Urk. De Huisartsenspoedpost is bedoeld voor zorgvragen ’s avonds, ’s nachts of in het weekend die níet kunnen wachten tot een afspraak de volgende werkdag bij de eigen huisarts. In sommige gevallen kunnen deze zorgvragen prima opgepakt worden door de wijkverpleging in plaats van door de huisarts van de Huisartsenspoedpost. Denk bijvoorbeeld aan het geven van injecties, problemen met katheters of sondes, wondzorg of het acuut regelen van hulpmiddelen. Het Medisch Servicecentrum Altide coördineert in zo’n geval de zorgvraag richting de lokale thuiszorgorganisatie.
Expertise
Huisarts Lianne Mulder: “Het voordeel van zorgcoördinatie is dat verschillende zorgverleners elkaar goed weten te vinden en elkaars expertise weten in te zetten. De patiënt kan bij een acute zorgvraag op verschillende manieren contact met een zorgverlener leggen: met 112 bellen, met de Huisartsenspoedpost of met het thuiszorgteam. Waar organisaties voorheen geneigd waren die inkomende vraag ook zelf op te lossen, wordt nu eerst gekeken: is het een medisch probleem of is het een zorgprobleem? En vervolgens: wie kan er het beste naar toe?
's Avonds en 's nachts is er één huisarts op de post in Emmeloord en als je een visite gaat rijden ben je gemakkelijk een uur weg. Stel dat iemand is gevallen in één van de dorpen en diegene heeft een hoofdwond, dan kan het handiger zijn om eerst de wijkverpleegkundige te laten kijken. Wellicht kan zij de wond plakken. Stel dat zij twijfelt over wel of niet hechten, dan kan ze altijd bellen met de dienstdoende huisarts. Zo blijft de huisarts beschikbaar op de Huisartsenspoedpost. Hetzelfde geldt voor de ambulance: graag behoud je hun inzet voor de grote calamiteiten.”
Praktijkvoorbeeld
Stel, meneer De Vries is overdag bij de huisarts geweest omdat hij problemen heeft met plassen. De huisarts heeft een katheter ingebracht en hij moet over 2 dagen terugkomen. ’s Nachts in bed krijgt hij het gevoel dat zijn blaas steeds voller wordt. In eerste instantie denkt hij dat het wel mee valt en vanzelf over gaat. Maar het gevoel van een volle blaas wordt steeds sterker. Hij kan aan niks anders meer denken. En van slapen komt ook niks meer. Uiteindelijk besluit hij om 2 uur ’s nachts toch de Huisartsenspoedpost maar te bellen. Door Zorgcoördinatie krijgt hij sneller de juiste zorg.
Triage
Eva Brunekreeft is triagist op de triagepost van Medrie. Alle telefoontjes naar de Huisartsenspoedpost komen hier binnen: “We stellen verschillende vragen aan de patiënt om te bepalen of en hoe snel er actie nodig is. Sinds we werken vanuit Zorgcoördinatie Noordoostpolder-Urk stellen we onszelf ook de vraag: wie kan deze zorg het beste verlenen? Een patiënt weet vaak niet waar hij naartoe moet bellen en belt dus de Huisartsenspoedpost. In het voorbeeld van de patiënt met een verstopte katheter zetten we de vraag direct door naar Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL), die voor Zorgcoördinatie de thuiszorg verzorgt in de gemeente Noordoostpolder of naar Talma Thuiszorg voor inwoners van de gemeente Urk. De verpleegkundigen zijn vaak sneller ter plaatse en er is geen visite van een huisarts nodig.”
Nachtzorg
Sytske Willemsen is verpleegkundige en draait nachtdiensten bij de Ambulante Nachtzorg van ZONL: “’s Nachts krijgen we meldingen van patiënten die al zorg van ons krijgen, maar sinds Zorgcoördinatie Noordoostpolder-Urk ook meldingen van nieuwe patiënten via de triagepost. Mensen zijn altijd blij als je komt om zorg te verlenen. Neem de patiënt uit het voorbeeld, hij heeft ’s nachts al heel lang gewacht voordat hij besloot te bellen. Hierdoor ondervindt hij erg veel ongemak van zijn volle blaas. Het is mooi dat we door de samenwerking binnen Zorgcoördinatie deze mensen snel kunnen helpen.”